דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מצבי דחק בעולם העבודה 

מאת    [ 05/10/2011 ]

מילים במאמר: 260   [ נצפה 2388 פעמים ]

דחק הינו תוצר ההשפעה המתחוללת אצל הפרט, כאשר הוא נדרש להסתגל למצב מסויים. הדחק נוצר ע"י גורמי דחק שונים, המייצרים תגובות פנימיות, ביולוגיות, פסיכולוגיות ונפשיות. 

בתחום התעסוקתי גורמי הדחק נוצרים מכמה מקורות אפשריים: תסכולים (למשל חוסר סיפוק בעבודה, חוסר יכולת להשיג תפקיד נחשק, או משכורת ראויה), קונפליקטים (מול עמיתים לעבודה, בוס קשה), לחצים (עיסוקים, תרבויות וסביבות עבודה בהם קיימת תובענות משמעותית מבחינת ההספק, לוחות-הזמנים, הביצועים וכד'). 

חומרת הדחק נמדדת עפ"י המידה שבה הוא משבש את התפקוד החברתי-תעסוקתי של הפרט. היא תלויה הן במאפייני גורמי הדחק והן במשאבים הנפשיים העומדים לפרט. במובן זה, חשוב לשים לב כי אנשים שונים תופסים ומפרשים אחרת (סובייקטיבית) את הסיטואציה בה הם נמצאים. טבעו של גורם הדחק, משכו, תפיסת האיום בעיני הפרט, הסיבולת שלו לדחק, המשאבים החיצוניים והתמיכות החברתיות – כולל אלו גורמים שיוצרים שונות בין בני-אדם בעוצמת ומאפייני הדחק שיפתחו. 

מצבים משבריים בתחום התעסוקתי, כמו פיטורין, אבטלה, שינויי מסגרת ותפקיד ואחרים – פוגמים ביעילות של ההסתגלות הנפשית אצל הפרט, לצמצום משאבי ההתמודדות הפסיכולוגים, לשחיקה נפשית ואף לקריסה כללית. השפעתם של משברים כאלו יכולה להיות הרסנית, בעיקר בתרבות השפע. נפגמים מושג העצמי, תחושת הערך, הרגשת השייכות, הביטחון היסודי, העתיד. זאת ועוד, ידוע כי קיים קשר בין מצבי דחק להתפתחות או התפרצות של מחלות שונות – לחץ דם, סכרת ועוד. 

במקרים אלו חשובה ההתערבות הייעוצית-טיפולית מבעוד מועד. אפשר לתכנן אסטרטגיות התערבות, על מנת להשפיע על התפיסה הסובייקטיבית של גורמי הדחק, להעצים את המסוגלות העצמית ולהגדיל את משאבי ההתמודדות. ההתערבות הפסיכולוגית במקרים אלו צריכה להיעשות בראייה רחבה, כחלק מהבחינה של התחום החברתי-תעסוקתי בכללותו. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) עשוי לתת מענה מועיל למצבי דחק תעסוקתיים.

מוטי כהן, פסיכולוג תעסוקתי ופסיכותרפיסט מומחה. מומחה בפסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT). עוסק באבחון פסיכולוגי, ייעוץ תעסוקתי, טיפול פסיכולוגי במגוון בעיות וחסמים בתחום החברתי-תעסוקתי: פחד קהל, חרדה חברתית, פוביות טיסה/נהיגה/מעליות, ביישנות, דימוי עצמי וביטחון עצמי, אסרטיביות, מצבי דחק תעסוקתיים, שחיקה ועוד. טל': 050-7676704 אתר: http://www.psychol.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב